NIEUWSBRIEF februari 2024.

  

1.    Ledenbeheer.

Het eerste nummer van het nieuwe jaar is reeds toegekomen bij de leden. Toch zijn er altijd ex-leden die vaststellen dat zij hun lidgeld niet betaald hebben. U kan bij ontvangst van het lidgeld deze personen terug opvissen uit de lijst ex-leden door bij “lidmaatschap en historiek”, “een lidmaatschap toekennen”(rechts bovenaan)aan te klikken en “nieuw hoofdlidmaatschap” lid 2024 aan te maken. Deze persoon ontvangt dan zeker nog alle boekjes van dit jaar, samen met zijn/haar lidkaart. Jaarlijks worden zo'n 7 % van de leden terug opgevist. Aarzel zeker niet om mensen aan te spreken, die hun lidmaatschap nog niet vernieuwd hebben, en ze terug op te vissen als lid. Bij problemen kun je gerust uw provinciaal secretaris contacteren die u graag de nodige support zal geven.

 

2.    B(l)oeiende tuindag Tuinhier op zondag 16 juni 2024.

De zomer is het moment om buiten te komen en onze mooie tuinen open te stellen voor het grotere publiek. Na het grote succes van vorig jaar organiseren we op 16 juni 2024 een nieuwe b(l)oeiende opentuindag. We streven naar 3 tuinen per provincie. In sommige provincies zoeken we dus nog enkele kandidaten. Neem gerust contact op met uw provinciaal secretaris, mocht u uw tuin nog willen openstellen. De lijst met deelnemende tuinen zal verschijnen in ons maandblad van april. Dus niet getalmd om uw deelname door te geven !!

 

3.    Promomateriaal.

Om onze schitterende vereniging in “the picture” te zetten, hebben we al heel wat promomateriaal. Neem gerust een kijkje op “mijn tuinhier” :https://www.tuinhier.be/file?fle=657320&ssn= Daar vindt u zeker ons laatste catalogus. Bestel tijdig want onze voorraad is vaak beperkt. U kan bestellen via uw provinciaal secretaris of rechtstreeks via document dat u ook vindt onder “mijn tuinhier”. Helaas sommige levertijden hebben we niet in de hand.

 

4.    Verzekering bestuursleden.

Al onze bestuursleden zijn via onze vzw automatisch verzekerd (burgerlijke aansprakelijkheid, rechtsbijstand en lichamelijke ongevallen).

Dankzij het enthousiasme en de grote inzet van bestuursleden van onze lokale afdelingen, jullie dus, betekent onze vereniging heel veel voor onze leden. De talloze activiteiten, voordrachten, gezamenlijk aankopen, … en zoveel meer, maken dat onze vereniging een graag geziene gast is in het lokale weefsel. Het is echter van groot belang dat de lijst van bestuursleden geregeld geactualiseerd en aangepast wordt. De aanpassing in AXO is heel eenvoudig en kan snel gebeuren. Mocht de lokale secretaris er nog vragen over hebben, neem gerust contact op met uw provinciaal secretaris, die u hierbij zeker wil helpen. Dit is niet enkel voor de verzekering van belang, maar ook zo weten niet leden bij wie ze terecht We herhalen bovendien nogmaals dat ELKE activiteit (voordracht,  bloemschikken, bedrijfsbezoek, tuinbezoek,snoeidemo, compostdemo, samenaankopen, fietstocht, boswandeling, daguitstap, tuinreis (in het binnenland.)..enz. in AXO voorafgaand (5dagen) moet ingegeven worden met aanduiding van het vermoedelijk aantal deelnemers (geen namen). Standaard staat in AXO 25 deelnemers ingevuld maar is een richtgetal! Het spont-formulier op de website was/ is maar te gebruiken wanneer men (nog) niet in AXO werkt(e). Een ondertekende aanwezigheidslijst is aangewezen (maar niet echt verplicht).Het is inderdaad handig als er eventueel later een discussie zou ontstaan bij bvb. een ongeval.

Naast bestuursleden doen vele afdelingen ook een beroep op wijkmeesters/wijkverantwoordelijken. Tot nu toe kon men in het AXO platform de persoon zelf niet registeren voor deze functie. Dit kan vanaf nu wel. Let wel aan de persoon moet eerst de functie “wijkmeester” worden toegekend.  De meeste afdelingen die dit gebruiken kennen heel goed  het gezegde “vele handen maken licht werk” .

 

5.    Vacature medewerk(st)er Tuinhier VZW.?

Onze vereniging steunt voornamelijk op vrijwilligers, die heel veel taken op zich nemen.  Toch zijn er enkele taken waarvoor we een professionele kracht nodig hebben. Vanaf begin dit jaar hebben we daarom een vacature gelanceerd om een professionele kracht aan te werven ter vervanging van onze alom gerenommeerde bestaande kracht. We voorzien een inloopperiode van 1 jaar en beginnen dus tijdig aan de selectie.

U kan de vacature vinden op de website of opvragen bij uw provinciaal secretaris. Ook de procedure tot deelname staat hierin beschreven. Stuur deze oproep zeker ook door naar uw kennissen en andere mogelijke kandidaten. Hoe meer verspreid hoe beter.

 

6.    Website afdelingen  via AXO ?

Heel wat afdelingen hebben ondertussen hun eigen website. Wij hebben onze ICT’er gevraagd om ook een website standaard te ontwikkelen voor afdelingen die nog geen eigen website hebben. Deze standaard website lijkt veel op onze eigen website en wordt voornamelijk gevoed met informatie uit ons AXO platform. Bij iedere aanpassing door de afdeling in het AXO platform, worden de gegevens op de website ook  automatisch  aangepast. Wij hebben geprobeerd dit zo gebruiksvriendelijk mogelijk te houden.  Wenst uw afdeling zo’n website, laat het uw provinciaal secretaris weten. Hou er wel rekening mee dat het onderhoud van een website met nieuwe nieuwsberichten veel tijd vraagt (social media is een vluchtig medium), bezint eer ge begint.

 

7.    Patrimonium belasting.

Sommige van onze afdelingen zijn VZW’s en kunnen onderhevig zijn aan patrimonium belasting. Deze belasting wordt geheven indien de VZW meer dan 50 000 euro middelen heeft die niet gebruikt worden voor een jaar werking en/of vastgoed. Concreet betekent dit alles wat   betreft spaarrekeningen, bestemde reserves, gronden (als het volkstuinpark eigendom is), ….. De waardering van het vastgoed is aan aanschafwaarde, verminderd met de afschrijvingen (met uitzondering van gronden, die niet afgeschreven worden).

De aangifte kan vanaf dit jaar elektronisch gebeuren. De meeste VZW’s hebben hierover een brief ontvangen van FOD Financiën. Het aangifteformulier kan gedownload worden op de website van fin.belgium.be (zoeken naar aangifteformulier patrimonium taks). Eens het document ingevuld en opgeslagen als PDF, kan het opgeladen worden in www.myminfin.be (vergeet niet te kiezen voor “aanmelding in naam van een onderneming”) .............................   De te gebruiken 3-cijferige dienstcode is voor iedere vzw verschillend.  Het bevoegde kantoor Rechtszekerheid hangt immers  af van de gemeente waar de VZW haar zetel heeft; bvb. is de zetel in Aalst ->bevoegd kantoor is Dendermonde 1, welke als code/bus 428 heeft; Om te weten welke gemeente onder welk kantoor Rechtszekerheid valt, kan men op de website van FOD FINANCIEN de opzoeking doen https://eservices.minfin.fgov.be/annucomp/main.do  kies dan rechts in de kader “REGISTRATIE” voor “Successie”

Mocht   u er evenwel niet aan uit geraken, geen probleem; contacteer gerust  uw provinciaal secretaris die  dit wel voor u zal opzoeken en  u doorsturen.  Het document kan opgeladen worden in het tabblad “mijn interacties” onder de rubriek “Een document indienen of antwoorden op een brief”.  Voeg het aangifteformulier toe onder “Document toevoegen” en vul enkel bij “bijkomende informatie” “Aangifte

De tarieven zijn ook aangepast vanaf nu

              0 - 50 000                        0 %

50 000,01 – 250 0000     0,15 %

250 000,01 – 500 000     0,30 %

Ø                  500 000,01                     0,45 %

De belastingdienst zal de belasting wel uitrekenen en u een aanslag (zo heet dit officieel) bezorgen

uiterlijk  31 maart.

Tuinhier vzw
Ieperseweg 87
8800 Rumbeke-Beitem
0499/68.00.08
info@tuinhier.be